The Effect of Problem based learning Model to Improve Students' Mathematical Problem Solving Ability

Authors

  • Hera Cahyawati Universitas Halu Oleo
  • Mohamad Salam Universitas Halu Oleo
  • Salim Universitas Halu Oleo

DOI:

https://doi.org/10.36709/japend.v3i3.18

Keywords:

mathematical problem solving, problem based learning, team assisted individualization

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the problem-based learning (PBL) learning model in improving the mathematical problem solving skills of students in class VIII of SMP Negeri 17 Kendari. The population in this study were all VIII grade students of SMP Negeri 17 Kendari consisting of 7 classes, namely VIII1 to VIII7. Determination of class samples as treatment groups was carried out using purposive sampling techniques by considering the average value and variance of the results of students' midterm exam scores in mathematics. Of the two existing class groups carried out by simple randomization so as to obtain two classes that will be used as research samples, namely VIII1 as a control class taught using a team assisted individualization learning model and VIII7 as an experimental class taught using a problem-based learning model. The results of the observation sheet, tests that measure students' mathematical problem solving skills and questionnaires are used as data which will then be analyzed. The results of this study indicate that there is an effect of problem-based learning model in improving mathematical problem solving skills of students in class VIII SMP Negeri 17 Kendari.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariani, S., Hartono, Y., & Cecil, H. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Stategi Abduktif-Deduktif di SMA Negeri 1 Indralaya Utara. Jurnal Elemen. 3(1), 28-29.

Burhanudin, W. N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Pendekatan Polya Dalam Aspek Merencanakan. (Universitas Muhammadiyah Malang)

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran Matematika Dengan Metode Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2).

Febriyanti, C. & Irwan, A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dengan Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 6(1).

Giyantono, R. A. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Problem based learning Pada Mata Diklat Las Kelas X TPM SMK Taman Siswa Surabaya. JPTM, 2(1), 97-98

Gunanatara, G., Suarjana, M., & Nanci, R. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem based learning Untuk MeningkatkanKemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD, 2(1).

Jiniarti, B. E., Sahidu H., & Sri P. V. (2015). Implementasi Model Problem based learning Berbantuan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VIII SMPN 22 Mataram Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1(3).

Krissandi, A.D.S., Widharyanto & Rishe P. D. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD (Pendekatan dan Teknis). Bekasi: Media Maksi.

Kholidah, D. (2015). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Motivasi Belajar Sejarah Siswa di Kelas XI Mardash Aliyah Negeri 2 Jepara. (Universitas Negeri Semarang).

Lestari, K. E., & Ridwan, Y. M. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Liani, E., Hamdani, D., & Eko, R. (2018). Penerapan Model Problem based learning dengan Metode Brainstorming untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa di SMAN 3 Kota Bengkulu. Jurnal Kumparan Fisika, 1(2).

Mulyawati, I., Adiastuty, N., & Nunu, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Prosisidng Seminar Nasional Pendidikan Matematika.

Mustika, H & Devi. M. R. (2019). Upaya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kepala Bernomor Struktur. Journal of Mathematics Education and Science (MES), 4(2).

Nadhifah, G. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa dengan Menerapkan Model Pembelajaran Problem based learning dan Inquiry. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1).

Oktaviani, B.A.Y., Mawardi & Suhandi A. (2018). Perbedaan Model Pembelajaran Problem based learning dan Discovery Learning Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(2).

Paloloang, M. F. B. (2014). Penerapan Model Problem based learning (PBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Panjang Garis Singgung Persekutuan Dua Lingkaran Di Kelas Viii Smp Negeri 19 Palu. Jurnal Elektronik Pendidian Matematika Tadulako, 2(1).

Purnamasari, K. & Himmawati P. L. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Untuk SMP Kelas VII Materi Segitiga Dan Segiempat Melalui Pendekatan Kontekstual Dan Model Pembelajaran Probing Promting. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1).

Riswanto, A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran KooperatifbTipe Team Assisted Individualization Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3).

Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorintasi Standar Proses Pendidikan Edisi Pertama. Jakarta: Kencana.

Sugiarti, S, & Basuki. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3).

Sumarmo, U., Heris H, & Euis E. R. (2017). Hard Skills dan Soft Skills. Bandung: PT Rafika Aditama.

Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Mosharafa, 5(2).

Tristanti, L. B. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Indivudualization dan Problem Based Learning Terhadap Pemahaman Konsep Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3).

Yuwono, A. (2010). Profil Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian. (Universitas Sebelas Maret).

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Cahyawati , H. ., Salam , M. ., & Salim. (2022). The Effect of Problem based learning Model to Improve Students’ Mathematical Problem Solving Ability . Jurnal Amal Pendidikan, 3(3), 212–222. https://doi.org/10.36709/japend.v3i3.18